Het ITAA-ledenregister stelt elke geïnteresseerde in staat om op te zoeken wie toegelaten wordt om het beroep uit te oefenen of de titel van accountant of belastingadviseur te voeren. Dit houdt ook alle stagiairs in. De gegevens van elk ITAA-lid, natuurlijke persoon of rechtspersoon, kunnen dus worden opgezocht via een zoekmodule op de website van het ITAA. De gegevens in het ledenregister komen voor een deel voort uit de gegevens in het e-loket. Het is dan ook van cruciaal belang dat deze gegevens in het ledenregister correct zijn.
Elk lid, of “hoofdcontactpersoon, verantwoordelijke voor de contacten met het ITAA” van het kantoor, is verantwoordelijk voor de correctheid van deze gegevens die aan het Instituut worden gecommuniceerd. Deze persoon moet het Instituut binnen 15 dagen op de hoogte brengen wanneer zich veranderingen hebben voorgedaan.
HOE ZORGT U ERVOOR DAT DE GEGEVENS CORRECT ZIJN?
1. Log in via het ITAA-portaal (portal.itaa.be) en selecteer het blok “E-loket”. (Neem bij connectieproblemen contact op met servicedesk@itaa.be).
Hieronder vindt u drie rubrieken terug (voor zover op u van toepassing):
• Mijn profiel: uw persoonlijke individuele gegevens
• Onderneming(en): uw vennootschappen of uw eigen eenmanszaak
• Kanto(o)r(en): de kantoren waarin u werkzaam bent (als vennoot/aandeelhouder, zaakvoerder/bestuurder of als onderaannemer)
2. Kijk uw gegevens na in “Mijn profiel” en in ‘Onderneming(en)’
• “Mijn gegevens” of “Basisgegevens”: al deze gegevens kunnen worden gewijzigd. U voert hier ook alle gegevens in met betrekking tot de BA-verzekering (maatschappij en polisnummer).
• “Gegevens bij ITAA”: bevat het lidnummer bij het ITAA. Dit nummer moet worden gebruikt bij elke communicatie met het Instituut, maar ook met elk extern contact. Het ITAA-lidnummer is uniek. Voor natuurlijke personen begint het cijfer met “1”, voor rechtspersonen begint het cijfer met “5”.
• “Mijn publiek profiel”: bevat de gegevens zoals opgeslagen in het ledenregister. Deze gegevens verschijnen bovendien in de zoekmodule op de website.
• ”Netwerken”: Hier dient u de netwerken in te vullen waartoe u als beroepsbeoefenaar behoort indien van toepassing.
Bijkomend dient u onder ‘Onderneming(en)’ ook nog volgende subrubrieken na te kijken:
• “Venno(o)t(en en zaakvoerder(s)”: Wijzigingen hieraan dienen te worden doorgegeven aan het ITAA, u kunt deze niet zelf aanpassen.
• “(Geen) eigen cliënteel”: Hier dient u aan te duiden of de onderneming (ITAA-vennootschap of eenpersoonszaak) al dan niet eigen cliënteel heeft. Geen eigen cliënteel betekent dat men uitsluitend werkt voor één of meerdere erkende ITAA- of IBR-beroepsbeoefenaars
3. Kijk uw gegevens na in ‘Kanto(o)r(en)’
Hieronder vindt u de vennootschappen terug waar u werkzaam bent als vennoot/aandeelhouder, als bestuurder/zaakvoerder of als onderaannemer.
Hebt u een eenmanszaak dan vindt u deze hier ook terug.
Enkel de hoofdcontactpersoon verantwoordelijk voor de contacten met het ITAA kan deze gegevens wijzigen (medebeheerder, samenstelling kantoor, antiwitwasverantwoordelijken, kwaliteitsverantwoordelijke).
Heeft u bij ‘Onderneming(en)’ aangegeven niet over cliënteel te beschikken dan is het niet vereist om samenstelling kantoor in te vullen, noch om de antiwitwasfuncties AMLCO en VPHN in te vullen voor dit kantoor.
Nieuw sinds 2022 is dat ieder lid vanuit het e-loket, onder de rubriek ‘Mijn profiel’ zelf een ITAA-certificaat kan genereren en downloaden (“Mijn ITAA certificaat”).
Dat certificaat kunt u gebruiken om te bewijzen sinds wanneer u erkend bent en met welke hoedanigheid. U hoeft hiervoor niet langer het Instituut te contacteren.
ITAA-leden die hun activiteiten willen stopzetten kunnen kiezen voor het statuut van erelid. Ereleden zijn geen lid van het ITAA, maar behouden op die manier een link met het Instituut. Met dit statuut kunnen ze onder andere:
• Zichzelf “Erelid ITAA” voeren;
• Aanwezig zijn op een algemene vergadering van het ITAA (zonder stemrecht);
• Uitgenodigd worden op netwerkevenementen van het ITAA;
• Elektronische communicatie ontvangen van het ITAA;
• Genieten van kortingen en speciale aanbiedingen van het Instituut, bijv. voor een reeks handboeken.
Wie erelid wil worden moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
• Minstens 10 jaar lid zijn geweest van het ITAA, of van één van zijn vroegere Instituten IAB of BIBF.
• Alle activiteiten van (gecertificeerd) accountant en/of gecertificeerd belastingadviseur worden stopgezet. Bovendien oefenen zij evenmin beroepsactiviteiten uit die verward kunnen worden met die van (gecertificeerd) accountant en/of gecertificeerd belastingadviseur.
• Tijdens zijn/haar loopbaan als (gecertificeerd) accountant en/of gecertificeerd belastingadviseur geen tuchtstraf hebben opgelopen, tenzij deze werd uitgewist of het lid eerherstel heeft verkregen.
• De hoedanigheid van (gecertificeerd) accountant en/of gecertificeerd belastingadviseur werd niet ingetrokken door een terechtwijzing.
Van de ereleden verwacht het ITAA dat ze blijk geven van sociale, morele en professionele waardigheid, respect ten aanzien van het Instituut en zijn leden. Ze betalen een jaarlijkse bijdrage, die jaarlijks wordt vastgelegd door de algemene vergadering.
Wie de titel van erelid IAB of BIBF draagt, kan ofwel deze titel blijven voeren, ofwel een verzoek indienen tot het dragen van de titel “erelid ITAA”, met dien verstande uiteraard dat hij of zij tevens de rechten en plichten die aan dit statuut vasthangen aanvaardt. Bij de overstap naar het nieuwe statuut verliest de persoon echter zijn vorige statuut als erelid IAB of erelid BIBF.
Wie erelid wil worden, stuurt zijn gemotiveerde aanvraag per e-mail naar publicregister@itaa.be. De Raad zal daarna een beslissing nemen over uw aanvraag.
Meer info: www.blogitaa.be/2021/06/11/kan-ik-binnen-itaa-nog-het-statuut-van-erelid-verkrijgen.