Communicatie

Ook de cel Communicatie is voor een Instituut als het onze van onschatbaar belang. Dankzij onze cel Communicatie weten onze leden wat er leeft binnen de cellen en clusters van ons Instituut. De informatie wordt verdeeld via onze nieuwsbrieven zoals ITAA-ACcTUA of ITAA-zine of andere mailings. Informeren is één zaak, maar de cel wordt ook ingeschakeld wanneer het ITAA zijn leden moet mobiliseren. Denk maar aan de enquête rond de termijnen om de nodige druk te leggen op een of ander ministerieel kabinet …

Net als de cel External Affairs of de cel Promotie wil de cel Communicatie de invloed van het ITAA niet alleen bij de leden, maar ook bij studenten, ondernemers, politici en media versterken en op die manier niet alleen het imago van de accountants en belastingsadviseurs oppoetsen, maar ook de rechten en belangen van álle leden verdedigen.

Communicatiekanalen van het ITAA

De cel Communicatie zorgt voor de coördinatie en de redactie van alle (digitale) uitgaven.

ITAA-zine

Het ITAA-zine wordt maandelijks digitaal verstuurd, behalve in januari en juli. In dit tijdschrift neemt de cel Communicatie vooral technische en meer gedetailleerde artikels op. Hiervoor werkt het nauw samen met de cel Fiscaliteit en de cel Accountancy of doet het een beroep op externe auteurs.
Met dit tijdschrift willen we voornamelijk onze leden en stagiairs bijstaan om dichter bij het lid te staan. Het tijdschrift wordt ook ruimer bedeeld aan bijvoorbeeld de politieke beleidsmakers van ons land.

ITAA-ACcTUA

Om de twee weken stuurt het ITAA een nieuwsbrief uit: de ITAA-ACcTUA. Die bevat nieuws van de cellen en clusters, maar ook socio-economische en politieke berichten.
Dit kanaal wordt bovendien gebruikt om nieuwsfeiten van andere (inter)nationale organisaties te verspreiden onder de leden.
Heel regelmatig neemt de cel Communicatie berichten van de FOD Economie, FOD Financiën of FOD Justitie over.

ITAA-Flash

Onze leden en stagiairs mochten vorig jaar héél wat ITAA-Flashes ontvangen, onder andere in het kader van events en andere opleidingen.
Ook wanneer het ITAA zijn leden wil informeren over zeer prangende kwesties, zoals een fiscale deadline, schakelt de cel Communicatie dit kanaal in.

Sociale media

In de huidige maatschappij kunnen we voor onze informatieverspreiding niet meer zonder de sociale media. Onze berichten worden via socialemediaplatformen als Facebook en LinkedIn druk verspreid en becommentarieerd, zowel in open groepen als in gesloten groepen. Deze constante interactie met of tussen de leden kunnen we alleen maar toejuichen.

We stellen bovendien vast dat we op deze verschillende platformen jaar na jaar meer ‘volgers’ hebben.

Sterker nog: deze volgers zijn niet alleen leden maar ook derden, wat ons zeer blij stemt aangezien dit ook bijdraagt aan de erkenning zowel van het Instituut als van onze beroepen.

Volgt u ons nog niet, en wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt op het Instituut, welke overlegmomenten we voorzien, of meer algemeen up-to-date blijven van de laatste nieuwigheden, ga dan naar:

• Facebook: www.facebook.com/ITAAbelgium
• LinkedIn: www.linkedin.com/company/itaabelgium/
• Twitter: twitter.com/itaa_bel

Vlogs

De cel Communicatie zoekt steeds naar nieuwe manieren om de informatie nog duidelijker en efficiënter te verspreiden. Sinds 2022 is de cel Communicatie begonnen met informatie te verspreiden door middel van vlogs en andere video’s. Daarvoor gebruikt het kanalen als Vimeo en YouTube, maar de video’s worden ook verspreid via de ITAA-ACcTUA en de ITAA-website.
Voor video’s werkte de cel Communicatie overigens met de cel External Affairs (video’s rond de engagementsverklaring en video’s in het kader van de Wensen van de voorzitters), de cel Promotie (die een video gemaakt heeft voor zijn ambassadeurs) en de Cluster Kwaliteit (een video die toelichting geeft over de kwaliteitstoetsing en een video met als doel toetsers aan te werven).

Naar 2023 zal de cel Communicatie meer inzetten op video’s, die sneller gedeeld en bekeken worden via sociale media.

ITAA-website

In een enquête uit 2021 ontving het ITAA redelijk wat feedback over zijn website. Daarop heeft het ITAA zijn website onder handen genomen en waar nodig verbeterd. Met het oog op een verbeterde contentmanagement is er ook voor geopteerd om nauwer samen te werken met de cel BeExcellent. Een nieuwe omgeving is opgericht waar alle “vaste documenten”, zoals wetgeving, modellen en normen, die zowel op de website als op BeExcellent horen te staan, vanuit een CMS-systeem worden beheerd. Hierdoor worden dubbele documenten of dubbele versies zo veel mogelijk vermeden.