Toetsers en Dag van de Kwaliteitstoetsing

Het Instituut kan rekenen op een totaal van 82 toetsers, maar rekruteert continu en doet daarvoor regelmatig een oproep naar de beroepsbeoefenaars.

Op 10 november 2022 werd de Dag van de Kwaliteitstoetsing georganiseerd: een jaarlijkse bijeenkomst en overlegmoment tussen de toetsers en de commissieleden.
Een bijzondere editie dit jaar, gezien deze voor het eerst volledig werd georganiseerd tijdens het eerste ITAA-congres. Dit event was voorbehouden aan toetsers, commissieleden, waarnemers van de Commissie Kwaliteitstoetsing en – voor het eerst – ook aan antiwitwascontroleurs.

Zoals gewoonlijk werd van dit moment gebruik gemaakt om de toetsers te informeren over de laatste ontwikkelingen, zodat de toetsers steeds over de meest accurate en actuele informatie beschikken voor het uitvoeren van hun opdrachten. Dit jaar werd in het bijzonder aandacht geschonken aan:

• Antiwitwaswetgeving (AWW): enerzijds verduidelijking vanwege het CFI inzake de evenredige modulering van de waakzaamheidsverplichtingen, het interne klokkenluiderskanaal, de occasionele cliënten, en anderzijds de geplande veranderingen in de vragenlijsten van de kwaliteitstoetsing, zoals een uniforme vragenlijst tussen de AWW-controles van de accountants en fiscaal accountants, en de kwaliteitstoetsing op het vlak van AWW.

 

• De kwaliteitstoetsing vanaf 2024: vanaf 1 oktober 2024 zullen de accountants en fiscaal accountants meegenomen worden in de periodieke kwaliteitstoetsing. Dat betekent een groot volume aan nieuwe kantoren en leden die getoetst zullen worden.

Aan de toetsers werd uitgelegd en getoond dat, ter voorbereiding van deze periode, een aangepaste kwaliteitstoetsing wordt ontwikkeld.

Tijdens de Dag van de Kwaliteitstoetsing werden ook de resultaten van een enquête overlopen die was ingevuld door de toetsers.

Daaruit ontving de commissie interessante input van de toetsers die vervolgens in de huidige kwaliteitstoetsing en/of in de kwaliteitstoetsing vanaf 2024 zal worden meegenomen. De commissie leerde uit deze enquête eveneens dat leden drie belangrijke motivatiepunten hebben om toetser te worden:

• Het begeleidende karakter van de kwaliteitstoetsing, wat inhoudt dat leden elkaar als confraters helpen, leren kennen en ervaringen uitwisselen;

Van de tijdens 2022 getoetsten behaalde 41 % een positieve beoordeling, 25 % een positieve beoordeling met aanbeveling(en), 34 % behaalde geen positieve beoordeling.

• De kwaliteitstoetsing is ook verrijkend voor de toetser zelf: toetsers leren bij, hebben de gelegenheid om bij de eersten te zijn om nieuwigheden in de wetgeving te kennen en vinden dit ook nuttig om de organisatie van hun eigen kantoor te verbeteren;

• De kwaliteitstoetsing is relevant om het kwaliteitslabel van de beroepstitel te waarborgen.

Deze informatie is bijzonder waardevol voor het aantrekken van nieuwe toetsers.
De commissie dankt de toetsers dan ook uitdrukkelijk voor hun deelname aan deze enquête.

ITAA-congres

De commissie organiseerde tijdens het congres twee druk bijgewoonde sessies rond de kwaliteitstoetsing, waarvoor alle deelnemende beroepsbeoefenaars zich konden inschrijven. Deze hadden als titel:
• De Kwaliteitstoetsing: niet geheim, wel zinnig!;
• De Kwaliteitstoetsing vanaf 2024.

Ten slotte namen een aantal toetsers en commissieleden deel aan de opname van twee korte video’s, georganiseerd door de Commissie Kwaliteitstoetsing. Via interviews deelden zij getuigenissen over wat de kwaliteitstoetsing inhoudt en wat de rol van toetser zo belangrijk maakt. Beide video’s werden in première vertoond tijdens het ITAA-congres en werden zeer positief onthaald.
De video’s zullen verder ter beschikking gesteld worden aan alle leden via de website en sociale media van het Instituut, zodat zo veel mogelijk leden kennismaken met de kwaliteitstoetsing en de rol van toetser – zoals verteld voor confraters, door confraters.
www.youtube.com/watch?v=aW7hpfM4hXU
www.youtube.com/watch?v=m1my8dRzCiM

Vragenlijst kwaliteitstoetsing

De vragenlijsten die in het kader van de kwaliteitstoetsing worden gebruikt, zijn door de commissie opgesteld om onze leden een objectief, transparant en gunstig kader te bieden waarin de kwaliteitstoetsing zich afspeelt. De vragen zijn toegespitst op de dagelijkse beroepsuitoefening. Aan de hand daarvan wordt de naleving van de huidige regelgeving getoetst en wordt de efficiëntie van het kantoor onderzocht. Met het oog op volledige transparantie kan elke beroepsbeoefenaar zijn kwaliteitstoetsing optimaal voorbereiden door de vragenlijsten op BeExcellent te raadplegen. Er zijn geen verrassingen: de vragen zijn één-op-één gelijk aan die van de kwaliteitstoetsing.

Aan de hand daarvan kan de beroepsbeoefenaar nagaan op welke punten het Instituut zijn kantoor evalueert, alsook welke weging de vragen krijgen afhankelijk van de verschillende verplichtingen waaraan het lid of het kantoor moet voldoen.

Zoals aangekondigd in het jaarverslag van 2021, heeft het Instituut tijdens de eerste helft van 2021 de vragenlijsten grondig geactualiseerd.

Deze update drong zich op als gevolg van de wet van 17 maart 2019 die eerder werd doorgevoerd: wijzigingen aan de terminologie van de vragenlijsten, alsook wijzigingen aan vragen met betrekking tot bestuursmandaten en onafhankelijkheid, en de introductie van het concept ‘netwerk’. Tijdens de eerste helft van 2022 werden de aanpassingen dan ook in de praktijk in de vragenlijsten doorgevoerd.

Maar de nood om de vragenlijsten steeds aan te passen aan de meest recente ontwikkelingen, blijft actueel. Op basis van verschillende beslissingen genomen door de Raad van het Instituut in 2022 (o.a. inzake de eengemaakte vragenlijst m.b.t. de verplichtingen voortvloeiend uit de AWW-wetgeving, inzake de beoordeling van de tijdige neerlegging van jaarrekeningen van het eigen kantoor en die in de geselecteerde dossiers…) en bepaalde rechtspraak, worden momenteel de vragenlijsten opnieuw herzien en zal ook in 2023 een update doorgevoerd worden.

 

Voorbereidende vorming van de kwaliteitstoetsing

De voorbereidende vorming van de kwaliteitstoetsing is bij uitstek hét middel om zich voor te bereiden op de kwaliteitstoetsing.

Dit jaar zijn de voorjaarsessies als hybride seminars verlopen, een aantal deelnemers waren ter plaatse op het Instituut aanwezig terwijl de resterende deelnemers op afstand live meevolgden. Onze deelnemers hebben ook de optie gekregen om deze opname uitgesteld te bekijken. In het najaar was het opnieuw mogelijk om zich in te schrijven op diezelfde on demand webinars. In 2022 ontvingen we hier 168 inschrijvingen voor (Frans en Nederlands).